Am primit cu ceva timp în urmă cartea “Sfeșnic
în rugăciune” a poetului Traian Vasilcău. Am citit-o și recitit-o și, parcă tot mai aproape de suflet se cuibăresc
gândurile, destăinuirile și, uneori, sentimentele de neputință în fața timpului
care zidește și dărâmă în același timp, care aduce bucurii odată cu nașterea și
lacrimi în pragul morții.
poetul Traian Vasilcău |
Versurile poetului Traian
Vasilcău tulbură, răscolesc și seceră neliniști. În multe dintre poemele sale
poetul îndeamnă la calea cea dreaptă scăldată în Lumina ce ni s-a dat. Acea
Lumină pe care o ascundem inconștient în cotloane întunecate ale sufletului, pe
care o zăvorâm fără regret refuzând și, în timp, uitând care este rolul
trecerii noastre prin Viață.
“Care popor?
Negânditoare plebe,
Care-a iubit o
clipă și-a uitat,
Un trib
civilizat, modernizat,
În care dorul
desfrânării fierbe”. (Manifest veșnic actual, pag. 52)
Dar, poetul nostru este activ
în România de dincolo de apă și e conștient de rolul pe care îl are de a
înveșnici sentimentele în vers, de a înrădăcina în poeme teme și motive
profunde ce îndeamnă la meditație și la aprecierea frumosului vieții, a
valorilor spirituale care se pierd printre pașii grăbiți ai oamenilor.
”S-a
profețit Lumina. Pot să fiu
Ce n-am fost
încă-n veacul moștenit.
Și-n templul
de smerenie zidit,
A treia zi
din moarte pot să-nviu.
Am plâns și-n
mine mahnele s-au stins
Și-n lacrima
lui Christ prea suferirea
Îmi caut ca
să-mi aflu mântuirea
Și-mpodobit
cu răni, să-mi strig Iubirea
Și-apus în
toți, să fiu de raiuri nins ! (pag.
5)
Autorul ”Sfeșnicului în rugăciune”
este într-o permanentă căutare a unei noi trepte spre desăvârșirea spirituală
care (te) apropie de Creator.
Plecând de la expresia celebră, folosită sub
diverse forme, ”câtă iubire, atâta suferință”, iată că, și poetul Traian
Vasilcău este conștient că drumul spre Lumina cea Veșnică și Raiul promis este
unul presărat cu obstacole și încercări diverse ca într-un labirint inițiatic.
Dar, până a ajunge să îmbrace straiele Luminii, omului, în jocul de umbre al
lumânării îi este dat să spere prin smerenie și rugăciune că va rămâne, măcar
pentru o clipă o parte din taina lui Dumnezeu.
” Mi-a-mbrățișat
tot trupul lumânarea,
Mă leagănă în
brațele-I și zic:
<<Din
tronul Suferinței nu abdic>>.
Îmi dă
săruturi, cât nu vede zarea,
Da-n zori se
duce, suspinând din greu,
În gazda
ochilor lui Dumnezeu”. (pag. 7)
Traianus nu este doar un
arhivar al dorințelor și gândurilor pătrunse de mister și taină, este și un
dascăl supus căruia conștiința învăluită în Credință și Dragoste îi dictează să
fie îndrumător spiritual pentru tot ce reprezintă viața în juru-i, împlinind
astfel și sarcina atât de importantă a creștinatății : Părtașia.
”Învăț
tăcerile să spună
O veșnicie în
Iisus.
Învăț
cuvintele să spună
Mirările
ce-au fost și nu-s.
Învăț
garoafele să spună
Cât de
etern, Doamne te cânt
Și-n
mine-aud cum se adună
Marile
logosului sfânt,
Și-atunci,
avid de întregime,
Învăț să nu
mai știu de mine”. (pag. 50)
Ultimele două versuri de mai
sus mă trimit cu gândul la pilda biblică a bogatului căruia Iisus îi propune să
vândă tot ce are și să îl urmeze. Personajul nostru dat ca exemplu deținea
informația și respecta cu strictețe toate poruncile lui Dumnezeu. Era un model
în societatea vremii prin atitudine, comportament și mod de viață. Dar, cu
toate acestea, îi lipsea un lucru: renunțarea la sine, implicit la cele
agonisite. Nu știu dacă, în final, acest om înstărit s-a conformat cerinței,
important este că, pentru poetul Traian Vasilcău dăruirea de sine, devotamentul
absolut sunt calități supreme pentru omul netrecător superficial prin lume.
În toată această carte nu
există poem care să nu atingă, măcar aluziv, prin intermediul simbolului, aspectul
religios, amprenta credinței și descoperirea bucuriilor acesteia. În poemul cu
miros fin de baladă populară, autorul ne împărtășește, cu simplitatea specifică
acestui gen de creație, trăirea rugăciunii și efectele ei vizual și senzorial
afective.
” Îmi
amintesc de maica mea
Cum
sta-ngenunchi și se ruga,
Și ceru-n
fața-i cobora
Să nu se roage
singurea.
Și-n clipa
când se ridica,
Cerul la loc
se înălța,
Iar lacrima
pe fața sa
Ca diamantul
strălucea,
Și de
smerenii mâna-mi grea
Binecuvântu-i
culegea”. (Diamantul binecuvântării, pag. 51)
Pentru a reliefa prospețimea gândului sădit în
versul care curge-nșuvoiat ca o neliniște intensă interioară m-am oprit asupra
versurilor din ” Psalm pentru îngeri”. Ca-ntr-o rugăciune a călugărilor din
vechi și ascunse schituri unde, poate, doar păsările cerului mai poartă pe
aripi praful orașului, și în acest poem regăsim nevoia de dragoste, o
solicitare vie, strictă și niciodată suficientă:
volumul autorului cu dedicație |
” Doamne,
Carele mi-ai
dat toată tristețea
Ce-o suport
Și toată
bucuria ce n-o pot duce,
În fața
smereniei Tale
Îți cânt
Cu glas
nevindecat de cruce (…)
Doamne,
Carele mi-ai
dăruit toată lumina
Ce n-o pot
merita
Și toată
durerea
Care mă-nveșnicește-n
altarele ei,
La
picioarele-Ți cad
Și rog să
dai ordin
În zori
Să ningă cu
dragostea Ta
Peste îngerii
mei !” (…, pag. 44)
Toată cartea are în conținutul ei poeme care merită
atenția și aprecierea acelora care știu să recunoască versul religios autentic.
Un poet, așa cum este Traian Vasilcău, nu putea să nu
dedice măcar un poem celui care a fost – și încă există prin versurile sale de
o greutate deosebită, prin simboluri, semnificații și metafore sculptate în
trup de ceruri, Grigore Vieru: fiul
României rănite de o apă ce-și dorește
punte.
poetul Traian Vasilcău |
” O, el e-un
crin pe care-l scapă cerul,
Rugându-ne
sa i-l întoarcem cânt.
Deschideți
geamul, a-nflorit Vieru,
Frumos ca un
poem doinit de vânt (…)
De-acum va
fi să fie numai cânt
Și mâine-n
zori, trezind oarbe morminte,
La braț
mergând, pământ lângă pământ,
Ne-om duce-n
templul său nins de cuvinte” (Nins de
cuvinte, pag. 52-53).
Am primit, așadar, cu drag
această ”salbă de lirice”, dar
bucuria mi-a fost și mai mare după ce am pătruns în universul sincerității
poetului, m-am hrănit cu glasul lăuntric al acestuia, descoperindu-I harul care
a generat atât de natural și necesar acest manifest de credință autentică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu