Pe
unul dintre rafturile bibliotecii personale stau fără nicio teamă de a fi
înstrăinate câteva cărți din Colecția Luceafărul, tipărite de Editura pentru
Literatură, cărți aparținând unor autori precum Ion Drăgănoiu, Florentin
Popescu, Titus Vîjeu, Romulus Guga, Nicolae Prelipceanu, Cătălin Ciolca, Grișa
Gherghei, Gheorghe Anca, George Alboiu, Mihai Elin și Vintilă Ivănceanu. Nu mă
întrebați care a fost
explicația pentru care m-am oprit asupra acestor volume și nici de ce nu am făcut-o mai devreme. Cu siguranță că există un destin al cărților, așa cum vorbim despre unul al oamenilor. Cert este că privindu-le mi-am amintit de câteva versuri ascunse printre aceste file îngălbenite: „Acestea-s oasele mele:/ albe, sfărâmicioase, adevărate./ Le-am curățat de carne/ seară de seară, dinadins încet.// Acum iată-le atârnate/ drept în poarta iubirii. Le clatină/ vântul ori dorul, ori/ luna umblă cu capulpe sus/ și s-a împiedicat de ele.” (Acestea-s oasele, pag.16)
explicația pentru care m-am oprit asupra acestor volume și nici de ce nu am făcut-o mai devreme. Cu siguranță că există un destin al cărților, așa cum vorbim despre unul al oamenilor. Cert este că privindu-le mi-am amintit de câteva versuri ascunse printre aceste file îngălbenite: „Acestea-s oasele mele:/ albe, sfărâmicioase, adevărate./ Le-am curățat de carne/ seară de seară, dinadins încet.// Acum iată-le atârnate/ drept în poarta iubirii. Le clatină/ vântul ori dorul, ori/ luna umblă cu capulpe sus/ și s-a împiedicat de ele.” (Acestea-s oasele, pag.16)
Da, dintre toate cărțile
enumerate, pentru această rubrică devenită un fel de in memoriam, am
ales volumul de debut Versuri al lui Cătălin Ciolca, publicat în 1968 în
colecția Luceafărul, după cum spuneam. Născut pe 25 ianuarie 1941 în Urziceni,
poetul ialomițean debutează cu versuri în 1964, publicându-le în revistele
Luceafărul și Steaua. Despre acest volum de debut, Versuri, apărut în
1968, criticul Nicolae Manolescu scria în Contemporanul astfel: „Autorul
este un sentimental incurabil, evocând peisaje, întâmplări, atmosfere cu o
tehnică ireproşabilă, dar şi cu o anume monotonie. Poeziile au curgerea leneşă
a râurilor de la şes, răsfirate în braţe de egală adâncime.” Tulburările lui
sunt ale lumii care empatizează cu el, dar și ale acelora care nu pot să
înțeleagă sufletul poetului. Scena iubitei privind parcă în gol, afectată de un
destrămat anotimp, resimțind un destrămat sentiment de dragoste se
intersectează cu agitația bine camuflată în interiorul poetului: „Chiar tu,
iubito, în darn ai privit îndelung/ într-o amiază de vară și dragoste!//
Deasupra sufletului meu, ca peste/ un întomnat luminiș ori eleșteu,/ fără
încetare se rotește/ o pasăre albă, ieșită din minți.// Stejarii își mișcă
coroanele, șerpii/ se cabrează săltându-și capetele,/ pădurarul atotcunoscător
în ale locului/ ridică neputincios din umeri.” (Deasupra sufletului, pag.17)
Nimic
din natură nu se manifestă străin de trăirile poetului. Totul este în acord cu
frământările lui, niciun trup, oricât de mic nu poate fi absent de la
spectacolul emoțiilor. Inima, ca de obicei neascultătoare, în recitalul acestor
sentimente care nu au nevoie de glas pentru a fi înțelese, bate un ritm neînțeles
și tulburător: „A fost o noapte caldă și scurtă./ Întunericul împrăștia mirosul
florii/ de secară și cântecul de greier, tulburat/ de vânt. În grabă, norii-și
îndemnau la păscut/ umbrele lor uriașe.// Neclintită, strâmbă, la marginea
satului/ cumpăna albă – fată deșirată și tristă.// Bezna creștea cu încetul, ca
apele./ S-au întunecat cumpăna, norii.../ Tăcerile noastre erau atât de
aproape/ că vorbeam în gând, ca un om singur.// Delirul greierilor nu contenea
în lan/ și chiar inima ta bătea fără socoteală/ măsura nopților noastre de
dragoste.” (O noapte, pag.24)
Tot
scormonind prin pagini de internet pentru a afla mai multe detalii despre
Cătălin Ciolca, descopăr deopotrivă texte mai puțin laudative la adresa
creațiilor poetului, dar și cuvinte apreciative, semn că gusturile sunt
împărțite. Și este bine să fie așa! Într-un articol semnat Nicolae Turtureanu, cu
referire la un alt volum de versuri al poetului Cătălin Ciolca, semnatarul
scrie astfel: „Discursuri şi peisaje este cartea unui poet deplin, sigur
pe cuvinte, având un pronunţat simţ al nuanţelor, până la infinitezimal şi,
deopotrivă, vocaţia comunicării, a descifrării unor taine de suflet, împărtăşite
cu o desăvârşită gravitate şi simplitate a spunerii.”
Privindu-i
fișa biobibliografică publicată pe pagina filialei Iași a Uniunii Scriitorilor,
la finalul acesteia apar trecute mai multe numere de telefon ale poetului. Nedorindu-mi
să primesc un răspuns postat între parantezele concretului, vreau să rămână
doar întrebarea: Pentru aceia care își mai doresc un poem cu metafore-flash și
vor să-l felicite pe autor, pentru cei care s-au regăsit în discursul lui liric,
cine mai răspunde la telefon, acum, când poetul nu mai este acasă?!
Gabriel Dragnea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu