Powered By Blogger

miercuri, 4 iunie 2014

„Poezia mea de revoltă nu este un denunţ social”



interviu cu Traian T. Coşovei, laureat al „Meritului Cultural în Grad de Ofiţer”
(n. 28 noiembrie 1954)

- Cum s-a născut pasiunea dumneavoastră de a scrie?
- În adolescenţă, apoi în cadrul facultăţii unde, stimulat de colegii mei, am frecventat „Cenaclul Junimea”, condus de regretatul Ovid. S. Crohmălniceanu. Perioada de împlinire poetică pot spune că am avut-o după cutremurul din `77 , când l-am cunoscut pe Nichita Stănescu. Tot atunci începuse să se manifeste „Cenaclul de luni”, cel care avea să adune sub bagheta lui Nicolae Manolescu o întreagă generaţie de poeţi, strânşi de prin toată ţara. Din nucleul bucureştean făceau parte Ion Stratan, Florin Iaru, Mircea Cărtărescu şi Bogdan Ghiu. Nouă ni se alăturau poeţi de la Iaşi, Cluj, Timişoara, Braşov, Sibiu, Satu-Mare, Oradea. Eram atât de mulţi că cenaclul devenise suspect în ochii poliţiei politice şi după şase luni de zile a fost interzis. Dintre noi, cei din Bucureşti, am reuşit să luăm „Premiul Academiei Române”: eu şi Stratan pentru poezie şi Mircea Cărtărescu pentru proză.


- Ce vă deranjează cel mai mult în viaţă?
- Intoleranţa, spiritul obtuz, lipsa dorinţei de dialog şi uneori absenţa dialogului între oameni, nu neapărat la nivelul poeziei. Ipocrizia şi oportunismul. Şi în domeniul literar am două exemple de ticăloşi: Mihail Sadoveanu şi Mihai Beniuc. Primul a justificat prin cartea „Mitrea Cocor” distrugerea clasei ţărăneşti; Beniuc a fost o mare canalie. Cât a fost preşedintele Uniunii Scriitorilor a beneficiat de toate prerogativele, inclusiv cele financiare. A fost un discreţionar şi un dispreţuitor cu toţi ceilalţi poeţi, mergând până la ticăloşia de a le face rău cu bună-credinţă. Chiar dacă există un „Hanul Ancuţei” în cazul lui Sadoveanu sau poezia de dragoste a lui Beniuc, ca cea din volumul „Mărul de lângă drum”, asta nu justifică lipsa lor de moralitate.

- Ce reproşaţi poeziei de după `90?
- Ea a beneficiat de o libertate a expresiei, a cuvântului, pentru care generaţia mea a militat extraordinar de mult. A fost dorinţa noastră cea mai arzătoare. Să fim lăsaţi să ne manifestăm liber. Mulţi tineri au această libertate, dar, uneori, nu ştiu ce să facă având-o. Nu m-am retras în mica mea notorietate balcanică ci, dimpotrivă, vreau să-i cunosc pe cei tineri, să le cunosc mentalitatea, modul de a scrie. Uneori le parcurg manuscrisele, îi ascult citind. Sunt foarte buni, tehnici, dar ceea ce le reproşez este o acută lipsă a sentimentului, a părţii lirice. Eu sunt pentru poezia lirică. Mă revendic prin şcoala poetică a lui Nichita Stănescu, unde, pe lângă dimensiunea filosofică, cerebrală, conceptuală, ascunde şi un profund filon liric. Excesul de libertate nu duce întotdeauna şi la o mărire a potenţialului liric, poetic. Nu aduce după sine şi creativitate. Uneori acest exces duce şi la abuzuri la adresa limbii române. Constat o vulgarizare şi o trivializare a limbii române, pe care mă mir că nişte oameni şcoliţi o acceptă şi, mai mult, se lasă ademeniţi ca de un fals cântec de sirenă. Nu pot compara poezia lui Francois Villon cu ceea ce se citeşte în unele cenacluri, unde unele cuvinte folosite nu fac decât să aducă derizoriul cât mai aproape de autor. Spun şi eu cum spunea Nichita, la un moment dat. Dacă gândirea nu este vulgară, cuvinte taxate astfel, dar spuse pe şleau, ca-n mahala, nu au nici o semnificaţie. Trebuie să ştii cum se folosesc aceste cuvinte fără să deranjeze; dacă gândirea este vulgară, până şi cuvântul pâine miroase a căcat. Asta e ideea: gândirea este sau nu vulgară?

- Sunteţi o persoană revoltată...
- Nu sunt revoltat. Românii, în general, sunt ori indignaţi ori revoltaţi. Dar indignarea sau revolta lor este de multe ori sterilă. Eu, ca să-mi arăt revolta, nu pot decât să scriu o poezie care să ajungă la sufletul oamenilor, fără să fac apel la denunţ social, la bătrânii care mănâncă din tomberoane, la unii foşti profesori, care acum întind mâna la gurile de metrou. Astea ţin de apanajul gazetăriei sau al prozei cu impact social. Asta nu înseamnă că poezia nu este militantă. Arta trebuie să fie militantă. Nu ştiu dacă poezia face lumea mai bună, dar măcar se străduieşte. La atâta ură şi-nvrăjbire, câtă există între noi, poezia aduce melancolie.

- Mai poate un scriitor să supravieţuiască doar din scris?
- Nu, dar acest aspect este valabil şi în ţările civilizate, unde cultura este sponsorizată de către stat. Întotdeauna va fi nevoie de cultură, pentru că omul are nevoie de frumos. Şi pentru asta, dacă eşti dedicat pasiunii tale, te sacrifici aproape în totalitate. În cazul nostru, al românilor, omul este preocupat mai mult de aspectele sociale şi economice, care îl deturnează de la modul de a gândi liber. Este preocupat de ziua de mâine. Fiind în şomaj, eu am trăit aşa patru ani de zile, întreţinându-mă cu banii câştigaţi în urma unei prefaţe, cronici sau articole, care vin destul de greu şi numai poziţia mea în lumea literară a determinat nişte oameni să mi se adreseze. Suma era nesemnificativă. Nu puteai să-ţi plăteşti întreţinerea şi telefonul.


- Cum v-aţi descrie viaţa de până acum?
- Ca a unui om normal, cu dureri şi bucurii. Student fiind, eram ca şi acum, mare iubitor de muzică. Până să mă iau în serios cu scrisul, timp de doi ani şi jumătate am fost disk-jokey la Facultatea de Filologie. Am început să scriu mai bine, mai ales după ce m-a părăsit o iubită, la care ţineam foarte mult. Am amintiri foarte plăcute de atunci. Sunt un optimist. Când văd pe stradă o pisică albă cu negru, bicoloră europeană, cum se numeşte, eu întotdeauna reţin partea albă a pisicii. Asta mă defineşte ca mentalitate. În privinţa scrisului am şi eu îndoielile mele. Şi-acum îmi pun problema, dacă ceea ce scriu reprezintă o valoare, deşi am fost răsplătit cu nişte diplome şi medalii. Şi totuşi, am îndoieli. Asta mă ţine treaz, conştient că ceea ce fac eu este un lucru important şi că reprezintă viaţa mea. Eu mă consider un scriitor profesionist, care deţine o poezie cu o oarecare muzicalitate.
- Din bagajul de amintiri personale, aveţi vreo întâmplare dragă sufletului, pe care ne-aţi putea-o dezvălui?
- O amintire hazlie. Fiind copil, locuiam pe strada Snagov, lângă o clădire imensă, fosta bibiotecă „Cartea Rusă”, care era lipită de „Ambasada Statelor Unite ale Americii”. Pe strada din imediata apropiere, pe „Fântâna Blanduziei” se aruncau tot felul de ambalaje de carton, cum sunt cele de frigidere. Noi, copiii le luam şi le aduceam pe acoperişul casei noastre şi ne construiam nave spaţiale. Aşa am fost acuzaţi, la un moment dat, de nişte babe şi vecini, că din cauza noastră, pe timp de ploaie, le intră apa-n casă, deşi nu era vina noastră. Şi, din răzbunare că ne-au pus să ne distrugem navele noastre din carton, le-am tăiat cu un cleşte toate antenele de televizor.

- Observ peste tot în apartamentul dumneavoastră creaţii proprii, originale, îmbinate într-o manieră mai mult decât modernă. Toate acestea sunt realizate din diverse lucruri şi obiecte, care, pentru mulţi, ele nu pot avea o semnificaţie secundară. Dumneavoastră le-aţi dat un sens.
- Eu doar am prelucrat ceea ce natura mi-a adus în faţa ochilor. Adun de pe stradă tot soiul de lucruri, de obiecte ciudate, pe care aruncă vecinii. Problema nu este să le aduni şi să le vopseşti, ci să le dai o alcătuire. La Moroieni trece un râu care, într-un an – nu mai ştiu exact când – fusese afectat de-o viitură. Când se domolise, printre lucrurile contorsionate, mâncate de apă, soţia mea a văzut o bucată de copac, o creangă ceva mai deosebită, pe care am luat-o şi am adus-o acasă. Are aproximativ un metru şi, paradoxal are o formă de Christ. Cine a venit la noi în casă a remarcat asemănarea spunând că parcă este un Christ răstignit. Bineînţeles că am prelucrat-o şi am expus-o pe perete. Este o curiozitate pentru oricine vine la noi. Broaştele ţestoase „Mic dejun a la Tiffany`s” sunt nişte farfurii vopsite în negru, cu pietre argintii şi aurii, una dintre farfurii având şi un rest de gută de la o mulinetă, în viziunea mea ea vrând să reprezinte nişte spaghetti. Cealaltă farfurie are o piatră, adică o broască, pe care am aşezat-o pe hârtie fotografică pusă în straturi. Deasupra are o bucată de cânepă - rămasă de la nişte muncitori, care mi-au lucrat la chiuvete - plus o pietricică vopsită în negru, ce simbolizează oul ochi. Este un mod de a mă relaxa, un mod de a împărţi scrisul, cititul, cu o atitudine mai distanţată de lumea dezlănţuită din jurul nostru. O ramă şi un ceas rusesc vechi, cu clopot, mi-au adus aminte de ceea ce a spus, sau i se atribuie lui Baudelaire. El ar fi rupt limbile ceasului său şi a scris pe cadran: „Oricum e mai târziu decât crezi”. Această lucrare a mea se numeşte chiar aşa: „Oricum e mai târziu decât crezi”. Ele nu sunt nişte simple obiecte, sunt o prelungire a poeziei mele. Poezia mea este foarte vizuală, conţine o mare cantitate de imagini. Poezia generaţiei `80 a fost numită poezie citadină. Pornind de la această masă amorfă de lucruri: străzi, benzinării, bănci abandonate, blocuri impersonale, se naşte o stare de spirit. Mai mult decât emoţia există starea de spirit. Poezia generaţiei mele reprezintă o nouă sensibilitate.

- Ce pregătiţi acum pentru cititori?
- Lucrez la definitivarea noului meu volum de versuri, al 24-lea, care se numeşte „Greva căpşunelor”. M-am înscris şi la concursul „Uniunii Scriitorilor”, pentru a-mi publica lucrarea pe banii oferiţi de premierul Adrian Năstase şi va apărea anul acesta. Mi-aş dori să fie editată cât mai repede, să pot participa cu cartea la „Târgul Internaţional Bookarest”, de la Teatrul Naţional. Mai lucrez la un volum de critică, „La formarea ideilor”, ce va conţine articole şi cronici apărute în diferite reviste din Bucureşti şi din ţară.

interviu realizat în aprilie 2004, la domiciliul scriitorului

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu