interviu cu scriitorul, teoreticianul şi eseistul
Andrei Pleşu
(n. 23 august 1948)
După un efort intens, întrerupt de câteva aventuri
politice, Andrei Pleşu a reuşit să termine cartea sa, “Despre îngeri”. Legat de acest aspect cosmogonic, se spune că îngerii sunt dublura
omului, partea evoluată şi pură a lui.
Stând în umbra divinităţii, omul are
şansa de a se salva moral şi spiritual împrumutând atribute şi trăsături ale
perfecţiunii îngerilor. Vorbind despre volum, autorul a motivat dorinţa de a
scrie pe această temă: “Nu se poate ca lumea spiritului să rămână, pentru conştiinţa curentă, un
loc unde nu se întâmplă nimic, sau în care se întâmplă câteva evenimente pe cât
de misterioase, pe atât de fatale:
viaţa postumă, judecata finală, ceremoniile îngereşti din jurul Tronului
suprem. Am nevoie de mai mult. Vreau să am intuiţia anticipativă a peisajului
transcendent, a regnurilor sale, a climatului său. Vreau să ştiu cum
funcţionează energiile increate, vreau să-mi fac o idee despre sociologia
cerului, despre programul şi strategiile îngerilor. Cu ei, <<lumea spiritului>> capătă dintr-o dată culoare,
dinamism, viaţă”.
sursa: adevarul.ro |
- Domnule Andrei Pleşu, cea mai recentă carte a
dumneavoastră, „Despre îngeri”, s-a vândut foarte repede. Ea este o adevărată
provocare, atât pentru dvs., cât şi pentru cititori. V-aţi gândit să scrieţi şi
o carte despre diavoli?
- Este caracteristică această curiozitate modernă. Multă
lume m-a întrebat de ce n-am scris mai mult despre rubrica asta nocturnă, a
ierarhiilor îngereşti, pentru că şi diavolii sunt şi ei îngeri, îngeri căzuţi.
În general, lumea socoteşte că subiectul care acoperă sfera demonicului e mai palpitant,
mai pitoresc, mai interesant decât subiectul îngerilor. Nu m-am referit decât
foarte rapid la problema răului şi a demonilor în această carte. Despre diavol
s-a scris destul de mult. Unele lucrări s-au tradus şi în româneşte, spre
exemplu Partea diavolului scrisă de
Denis de Rougemont. Nu simt nevoia să mă pronunţ în mod special asupra acestei
teme, pentru că sunt superstiţios. Există lucruri, pe care, dacă le pomeneşti
prea des, rişti să se înfiinţeze.
- Ştiu că aveţi un exemplu concret, chiar legat de acest autor despre care
aţi amintit chiar la lansarea cărţii “Despre îngeri”.
- În perioada aceea
era în America, în timpul războiului şi cartea a terminat-o noaptea, pe la ora
2:00 când a constatat că, treaba fiind încheiată ar trebui să mănânce ceva. Şi
a ieşit pe stradă găsind la ora aceea un bistro deschis în care era o singură
masă ocupată de doi beţivi. S-a oprit puţin în uşa bistro-ului şi, în clipa
aceea, unul dintre cei doi beţivi şi-a îndreptat privirea spre uşă, l-a fixat
şi a spus: ”Diavolul”!
Denis de Rougemont a fost traumatizat de această etichetă, de acestă
identificare şi a simţit că scriind despre diavol, ceva din luciul metalic al
demonului îi marcase înfăţişarea. M-am tot uitat în oglindă de-a lungul
scrierii acestei cărţi şi n-am observat nicio contaminare angelică. Sunt încă
deschis, ca să zic aşa, dar n-am senzaţia că am căpătat amprenta pe care aş fi
visat-o. În general devii ceea ce contempli, te contopeşti cu peisajul la care
te uiţi. Suntem în aşa fel alcătuiţi încât devenim până la urmă produsul
atenţiei noastre. La ce suntem atenţi, asta ne marchează.
- Ce alte superstiţii mai aveţi şi despre care nu vreţi,
în mod special, să scrieţi?
- Era o metaforă, totuşi, nu sunt chiar o babă nebună,
dar mie mi s-a părut că despre diavol oamenii ştiu, în mod spontan, mai mult
decât despre îngeri. Asta deoarece diavolul are o prezenţă mai agresivă, mai
pregnantă, mai eficace, uneori, în timp ce îngerii au fost reduşi, decenii şi
secole întregi, la o imagine roz, diafană, graţioasă, ştearsă. Mi s-a părut
mult mai important să detaliez acest registru al lumii, decât registrul aproape
banal al demonicului, care are un anumit prestigiu romantic.
- Dincolo de aceste atribute pozitive ale îngerilor, n-ar
trebui să avem o oarecare teamă faţă de aceştia?
- Nu. Îngerii sunt buni, dar necruţător de buni. Una din
figurile cele mai cunoscute ale îngerului este aceea a celui războinic, a
îngerului cu sabia, exterminator. Îngerul nu este o dădacă dulce, care te ajută
să mergi sau să dormi liniştit. Este un pedagog. Şi pedagogul are episoade de
severitate maximă – e una din temele cărţii mele. Îngerul nu este un însoţitor
placid, este un criteriu sever pentru desăvârşirea interioară.
- Cum vedeţi relaţia dintre om şi divinitate?
- Trăiesc eu, cel puţin, dar cred că şi dumneavoastră,
într-un asalt al imediatului, într-o ţară foarte obositoare în care realităţile
sunt invadatoare, sufocante, brutale, greu de suportat. Dacă, într-un asemenea
peisaj nu faci din când în când o referinţă în afară, dacă nu arunci din când
în când un ochi în sus eşti lichidat. Există un personaj în mitologia greacă,
despre care am vorbit şi la lansarea cărţii mele, Anteu, care-şi ia puterea din
faptul că, din când în când atinge pământul. E nevoie de un Anteu pe dos în
lumea de azi. E nevoie de cineva care nu-şi poate păstra puterea dacă, din când
în când nu atinge cerul.
- Cum aţi receptat succesul cărţii dumneavoastră?
- Eu mă bucur că are succes, că subiectul acesta a
stârnit atâta interes. În rest, cărţile au destinul lor şi mă bucur să-l
urmăresc de la o oarecare distanţă.
- Care este provocarea vieţii dumneavoastră?
- Să fac ceea ce trebuie să fac.
- Ce pregătiţi pentru cititori? Fireşte, a trecut puţin
timp de la apariţia volumului „Despre îngeri”, vă întreb, însă, pentru că sunteţi
un scriitor imprevizibil.
- Lucrez la un comentariu despre „Geneză” şi am într-un
proiect mai îndepărtat nişte comentarii la epistolele pauline. Dar astea sunt,
încă, nişte lucruri vagi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu