Şi pentru că tot ne-am gândit că ar fi
corect faţă de rădăcinile noastre modeste dar pline de vitalitate, să
descoperim aici, în ţară sau, acolo, departe, în diaspora, români de mare
valoare, era şi normal ca printre persoanele „investigate” să descoperim şi
oameni originari din Adjud, fii ai locului, plecaţi în lume să-şi împlinească
visele. Din fericire, pentru noi, ne mândrim cu aceşti oameni de valoare,
care-şi pun viaţa în slujba adevărului şi a recunoaşterii valorii.
Gheorghe Stroia:
Îţi mulţumim, Gabriel Dragnea, că ţi-ai făcut timp pentru a ne împărtăşi câteva
lucruri despre tine şi despre activitatea ta!
Gabriel Dragnea: Plăcerea este de partea mea, în
condiţiile în care stau de vorbă cu un prieten talentat şi inimos, angajat în
frumoasa activitate a îngrijirii cuvântului.
GS:
Pentru că eşti un om de un mare caracter dar şi de o foarte mare modestie, ce
ai putea să ne spui într-o manieră extrem de personală despre tine? Care sunt
reperele autobiografice ale lui Gabriel Dragnea? (biografie, studii, locuri de
muncă, activitate literară)
GD: Încep, dragul meu prin a-ţi spune că
am plecat pe drumul jurnalismului, fiind absolvent al unei facultăţi de profil
mergând pe ideea naivă că, ideile, gândurile mele, opiniile argumentate pot
forma, pot schimba anumite mentalităţi, pot scoate în evidenţă valorile reale,
aşa cum le privesc şi apreciez. Activitatea desfăşurată în cadrul unui ziar, la
departamentul “Cultură” m-a făcut să văd lucrurile altfel,
deschizându-mi ochii şi făcându-mă să realizez că societatea şi-a pierdut
reperele, modelele, îmbrăţişând, astfel, obiceiuri şi atitudini, gusturi şi
tabieturi lipsite de profunzime şi gust, de mândrie şi demnitate. Drumul m-a
purtat, mai apoi, în studiourile Radiodifuziunii Române, unde am colaborat la
matinalul postului România Cultural, unde am avut deosebite satisfacţii,
cunoscând oameni deosebiţi în contexte uneori privilegiate, prin natura
meseriei. Direcţia Regională de Statistică din cadrul Institutului Naţional de
Statistică mi-a oferit posibilitatea de a înţelege mai bine relaţiile
interumane, în condiţiile în care, după nici patru luni de la angajare am fost
ales preşedinte de sindicat şi vicepreşedinte al federaţiei statisticienilor la
nivel naţional. Nevoile materiale, însă, m-au împins spre un alt domeniu, total
diferit în domeniul transporturilor de mărfuri periculoase, fiind dispecer
responsabil cu alimentarea staţiilor de combustibili din mai multe judeţe ale
Transilvaniei. Vicisitudinile economice au dus la restructurări de posturi şi,
astfel că, destinul a dorit să o pornesc din nou de la zero angajându-mă
dispecer în domeniul securităţii, în cadrul unei societăţi multinaţionale de
intervenţie şi monitorizare. Şi, iată că, destinul sau mai bine zis, contextul
acesta complicat al existenţei noastre ne împinge fără voia noastră la
reconversie profesională, obligându-ne implicit la despărţirea parţială, uneori
totală de pasiunile care ne formează, de activităţile care ne crează plăcere şi
satisfacţii. În tot acest timp, de la vârsta de 17 ani am trecut de la lectura
creaţiilor altora la dezvoltarea pe hârtie a propriilor idei, activând intens
în cadrul Orizontului Literar Amurg Sentimental ca membru şi ulterior ca secretar
literar, fotografiind activitatea în peste 200 de cronici ale şedinţelor de
lucru bilunare. Tot aici am reuşit să public două plachete de versuri,
Blestemul îngerilor decăzuţi, poezii, 1997 şi Aici nu sunt cuvinte, poezii,
2001, fiind prezent şi în diverse antologii literare sau ale unor concursuri de
creaţie la care am participat.
GS:
Din activitatea ta de publicist, am observat că ai fost aproape de foarte multe
personalităţi culturale ale momentului, unele dintre ele de prim rang. Care au
fost gândurile care l-au mânat pe Gabriel Dragnea în realizarea unor astfel de
interviuri? Au fost şi lucruri pe care ai fi vrut - dar pe care nu ai reuşit - să
le afli?
GD: În primul rând, marea majoritate a
interviurilor au fost realizate în perioada în care am lucrat în redacţia
cotidianului “Independent”, o adevărată şcoală de jurnalism condusă
de Horia Alexandrescu. Multe dintre interviuri s-au realizat cu ocazia
anumitelor evenimente la care aceste personalităţi au participat. Altele, au
făcut subiectul unor discuţii reflectate în mass-media. Unele dintre
interviurile realizate s-au născut din dorinţa de a cunoaşte personal pe acei
oameni pe care i-am considerat importanţi pentru contribuţia pozitivă adusă
literaturii române, aici referindu-mă la Zoe Dumitrescu Buşulenga, Haralamb
Zincă, Andrei Blaier, Vasile Blendea, George Muntean şi Mircea Martin. Din
punct de vedere al conţinutului interviurilor, acestea au urmărit în special să
fie conforme cu cerinţele ziarului şi anume informaţii uşoare, generale, dar de
bun simţ legate de viaţă, carieră, mergând mai mult pe latura sentimentală şi
mai puţin pe cea tehnică, asemenea revistelor de cultură. Regretul meu este că
multe dintre interviuri au fost realizate în mare grabă, la evenimente de genul
lansări de carte, decernări de premii, simpozioane etc şi nu am avut timpul
necesar de obţinere a unor informaţii care să se preteze a fi publicate în
orice revistă de cultură care să analizeze mai mult profunzimea şi suprafeţele
mai puţin.
GS:
Există în cultura zilelor noastre autori de prestigiu – profesionişti şi
amatori - diletanţi, poate o abundenţă prea mare a celor din urmă. De ce anume
are nevoie un autor, aflat la început de drum, pentru a deveni un creator de
valoare, un reper în cultura română?
GD: În primul rând trebuie să vorbim
despre talent. Îl ai sau nu îl ai. O persoană fără nicio calitate vocală nu
poate aspira la o carieră de mare succes, indiferent de efortul depus. E ca şi
cum ai încerca să obligi o persoană să te iubească forţat iar, în aceste
condiţii vorbim despre viol şi se pedepseşte. La fel şi în literatură, forţând
măsura lucrurilor rişti să ai parte numai de critici negative. Dar, o persoană
care are minimul de talent care se cere, prin lectura asiduă a creaţiilor
colegilor de breaslă, prin încercări de scriitură repetate, poate ajunge, în
timp la un nivel care să fie apreciabil. O altă cerinţă pe care, eu unul, o
consider importantă este să fie ascultate sfaturile unei persoane avizate, cu
mai multă experienţă şi care să înţeleagă mersul şi demersul scriiturii în
numele valorii şi nu a kitsch-ului, a comercialului. Un alt aspect important de
luat în seamă este ambiţia şi efortul depuse pentru pătrunderea în lumea
literaturii prin prezenţa şi apartenenţa la o grupare literară, dar mai ales cu
lucrări, cărţi şi articole de fond în revistele de cultură din ţară. Chiar şi
atunci când sunt îndeplinite aceste condiţii, totuşi există posibilitatea de a
nu purta laurii succesului. Asta pentru că intervine elementul surpriză:
norocul sau şansa.
GS:
În legătură cu valenţele criticii şi eseisticii, ce ne-ai putea spune despre
modul în care se se face acum critică literară sau de artă, în România?
GD: Într-una dintre discuţiile purtate
cu scriitorul Gheorghe Astaloş, acesta spunea că bisericuţele literare sunt inima,
plămânul şi ficatul unei literaturi. Înţeleg de aici că, cine este membru activ
într-o gaşcă sau alta, îndeplinind anumite criterii, cu siguranţă că va avea
parte de o critică favorabilă. Din păcate, de cele mai multe ori sunt analizate
şi apreciate creaţii şocante, cu iz sexual – dacă se poate pornografic, cu atât
mai bine - care să asigure vandabilitate, adică succes financiar. Mai există
categoria acelora care au puterea financiară sau sunt aşa zise personalităţi
sau vedete de carton care îşi permit să scoată pe piaţă lucrări la edituri de
prestigiu şi care, automat, se bucură de anumite privilegii, tocmai datorită
statului lor social. Cum crezi că ar suna o critică faţă de o astfel de
lucrare, care aparţine unei astfel de persoane? Este adevărat, mai sunt şi
situaţii în care realizările culturale sunt apreciate la justa lor valoare. Acestea mai pot fi
întâlnite cu preponderenţă în cadrul concursurilor de creaţie. Şe ştie că
aparatul critic este subiectiv, bazat pe experienţă, pe bagajul cultural asimilat
în timp, dar se pare că, de multe ori se analizează calitatea şi designul
mobilierului dintr-o sufragerie a unui apartament care, de fapt este gol şi
nelocuit.
GS:
Am avut bucuria de a citi câteva dintre poeziile tale şi, din punctul meu de
vedere, este vorba despre calitate. Aşa după cum probabil am mai spus, există, în
lirica lui Gabriel Dragnea, evidente influenţe ale clasicismului francez. Ce
este pentru tine şi cum se poate scrie, în vremurile noastre, poezia de
calitate?
GD: După părerea mea, poezia este de
calitate în măsura în care şi personalitatea şi caracterul autorului sunt de
calitate. Cine are impresia că o minciună poate trece drept adevăr timp
îndelungat se înşeală amarnic. Dar, bineînţeles că, acela care are un anume
statut social, prin posibilităţile sale - care nu ţin de talent - poate
transforma o expresie de colţ de bloc într-o metaforă şi un kitsch într-o
arhitectură unică. Poezia este poezie în măsura în care ceea ce dezvolţi
dintr-o idee, poate deveni la rându-i poezie. Ea se hrăneşte cu sinceritate şi
respect şi naşte ulterior zâmbet şi mulţumire.
GS:
Te-aş întreba: mai există, astăzi, pentru omul modern, posibilitatea de a-şi
găsi un reper, de a-şi stabili un model? Are Gabriel Dragnea, un model, cel
puţin din punct de vedere cultural?
GD: Mai greu, dar se pot găsi repere
care să formeze conştiinţe şi trasee demne de urmat. Pentru că, până la urmă
acestea sunt unele dintre cerinţele unui model, care să fie unul cu majuscule.
Modelul meu a fost descoperit destul de târziu: Panait Istrati. Până atunci nu
am avut decât oameni şi personaje pe care le-am apreciat şi dat ca exemplu, dar
nu le-am considerat drept modele. Panait Istrati este omul care a trăit în
concubinaj cu naivitatea până a descoperit, odată cu vizita la Moscova că, doctrina
comunistă nu este nici pe departe sistemul ideal pentru dezvoltarea unei
societăţi. Şi-a impus punctul de vedere argumentat şi cu înverşunare în
apărarea comunismului şi cu aceeaşi patimă, din dezamăgire a condamnat-o. A
fost un naţionalist convins fără a flutura drapelul naţional maximizând astfel
propriul interes. Nu i-a fost ruşine să se afişeze pe schele industriale
alături de muncitori necalificaţi, deşi era premiat de francezi pentru opera
Chira Chiralina. Un om integru, cu o coloană vertebrală greu de fisurat,
indiferent de oportunităţile, mrejele fără scrupule, care au încercat să-l facă
să se dezică de principiile sale.
GS:
Se poate constata interesul scăzut al tinerilor pentru carte – în general. Ce
s-ar putea face pentru stimularea interesului acestora pentru carte, pentru
lectură. Ce crezi că i-ar motiva?
GD: Este un interes scăzut, într-adevăr,
dar nu foarte alarmant. Speranţa că, însăşi ideea de carte nu va dispărea mi-o
dă prezenţa destul de mare a cititorilor la târgurile de carte din Bucureşti şi
din ţară. Pentru a mări apetitul pentru carte consider că un aport mare poate
exista din partea Ministerului Educaţiei, combinând utilitatea cărţii cu
plăcerea utilizării calculatorului, a internetului, de cele mai multe ori
identificate cu risipirea inutilă a timpului.
GS:
Şi pentru că stăm de vorbă, în primul rând, cu omul Gabriel Dragnea, te rugăm
să ne spui: care crezi că ar fi principala ta calitate şi care este defectul - pe
care poţi să ţi le asumi?
GD: De fiecare dată când mi se adresează
genul acesta de întrebări sunt pus într-o oarecare dificultate. Nu prea aş vrea
să stârnesc animozităţi legate de lipsa de modestie, în condiţiile în care
răspunsul este unul sincer. Cu toate acestea consider că am avut de suferit din
pricina sincerităţii mele de fiecare dată când i-am spus unuia sau altuia
părerile mele personale legate de comportament, atitudine, faţă de o faptă sau
o idee emisă. Astfel că am ajuns să fiu înconjurat de foare puţini oameni care
nu se simt jigniţi, atacaţi sau lezaţi în faţa sincerităţii mele. Defectul al
cărui efect îl resimt aproape la orice pas este încrederea acordată multora
chiar dacă nu merită. Este o poveste pe care generaţia mea, dar şi cele
dinainte au învăţat-o în care, un părinte, pentru fiecare dintre obrăzniciile
şi greşelile copilului său bătea câte un cui în uşă. Iar, mai apoi, pentru
fiecare faptă bună a tânărului, părintele său scotea câte un cui din acea uşă.
Bucuria iertării este ne
mărginită, dar rămân urmele cuielor bătute în uşă. Cu
toate acestea, fără a fi masochist continui să ofer încredere şi sprijin, în
limita puterii şi posibilităţilor mele, necondiţionat. Şi pentru că suntem la
capitolul destainuirilor sincere adaug la rubrica defectelor lipsa voinţei în a
mă lăsa de fumat, lipsa “tupeului” (a curajului
constructiv, o caracteristică specifică oamenilor lipsiţi de timiditate, fără
emoţii) şi uneori încăpăţânarea adoptată chiar şi atunci când nu este cazul.
GS:
Viaţa culturală din Bucureşti este una intensă. Îi mai rămâne timp, lui Gabriel
Dragnea să frecventeze manifestări culturale, festivaluri, expoziţii, lansări
de carte? Care sunt ultimele evenimente la care ai participat şi ce impresii
ţi-au lăsat?
GD: Într-adevăr, viaţa culturală în
Bucureşti este foarte intensă. Trebuie să recunosc că în ultima vreme nu prea
am reuşit să bifez foaia de prezenţă a multora dintre evenimentele importante
ce au avut loc în Bucureşti, dar cu toate acestea, nu puteam să ratez Târgul de
Carte Gaudeamus, unde se pot găsi cele mai interesante şi noi titluri de carte,
întâlniri cu autorii lor, sesiuni speciale de acordare a autografelor, dar şi
opere care, doar aici pot fi găsite la preţuri mai mici, doar cu ocazia acestui
eveniment. Am avut la un moment dat senzaţia că în ultimele decenii lumea nu
mai este preocupată de lectură. Nimic mai neadevărat. Fluxul mare de oameni
care vizitează târgurile de carte şi care ies de aici cu sacoşele pline de
volume, prezenţa în vagoanele de metrou, tramvai, autobuz a persoanelor de
diferite vârste şi, în special tineri care citesc în aglomeraţia zilnică tot
mai concentraţi, încercând, parcă să refuze tentaţiile perturbatoare din jur
îmi dau de înţeles că, încă se mai citeşte, încă mai există preocupări pentru
dezvoltarea de sine, mai presus de frecventarea cluburilor, discotecilor şi
barurilor, surori ale pierderii inutile a timpului.
Am avut marea
bucurie de a descoperi în toamna lui 2011 un grup de tineri foarte talentaţi
care a pregătit într-o atmosferă de club, aproape intimă un spectacol deosebit
în care au fost interpretate piese de referinţă din repertoriul internaţional
al anilor 70-80 dar şi clasice, gen “Bolero”-ul lui
Ravel sau “Hava Naghila” din tradiţia evreiască şi multe
asemenea, toate îmbrăcate în ritmuri moderne, creând astfel o partitură
respectabilă în care s-au împletit armonios vechiul şi noul, asemenea unei
întâlniri de familie la masa de Crăciun. Deosebit.
GS:
Avantajele erei informatice au transformat omul modern într-un mare devorator
de publicitate. Promovarea proprie este, datorită internetului, mult mai uşoară.
Există, din punctul tău de vedere şi dezavantaje ale acestei
superinformatizări?
GD: Faptul că am devenit devoratori de
publicitate, cum bine spui, dragă George asta nu înseamnă că este neapărat un
avantaj. Pentru mulţi dintre cei care privesc un film artistic sau o emisiune
de divertisment la LCD-ul din sufragerie, la o cafea fierbinte sau la un pahar
cu vin, momentele dese de publicitate şi promo-urile nu fac altceva decât sa
stârnescă un uşor disconfort. Este adevărat că fără publicitate nu se mai
poate, ea fiind cea care asigură transmisia unora dintre programele foarte
interesante pentru un segment mare de public, cum ar fi, de exemplu, difuzarea
unui film nou apărut pe piaţă sau transmisia unui meci de fotbal. Într-adevăr,
din punctul de vedere al promovării propriilor idei sau acţiuni internetul s-a
dovedit de mult a fi de un real ajutor. Principalul dezavantaj al acestei
superinformatizări este distanţa nefericită care se crează între oameni, lipsa
contactului direct, cu tot ce reflectă negativ o astfel de alegere. Riscul este
să devenim mult mai retraşi, mai comozi în luarea deciziilor, să nu mai putem
comunica respectând regulile dialogului şi ale comunicării, în general.
GS:
Ai putea să numeşti câteva dintre colaborările tale de succes cu reviste ori
publicaţii din ţară sau din diaspora?
GD: De-a lungul vremii am fost prezent
în diverse antologii literare, lector a patru cărţi, colaborând, totodată, cu
reviste culturale precum Oglinda Literară (Focşani), Heliopolis (Timişoara),
Altfel (Bucureşti), Actualitatea Literara (Lugoj), Mioriţa Noastră (publicaţie
românească de la New York), în paginile culturale ale ziarelor Accent
(Călăraşi), Dimineaţa, Curierul (Cluj-Napoca), mai nou în revistele online
Armonii Culturale, cu sprijinul prietenului George Stroia, cucerit de muze şi
paznic al demnităţii cuvântului scris, Singur (Târgovişte) şi Universul
Românesc (publicaţie a românilor de pretutindeni fondată la Madrid în 2006).
GS:
În legătură cu proiectele culturale, se ştie că foarte multe dintre ele nu aduc
un serviciu de imagine României şi românilor în general. Care ar trebui să fie
atributele principale ale oricărui proiect – şi, în speţă, cultural?
GD: Oare ce
serviciu de imagine pot aduce României nişte mâzgăleli înscrise voluntar şi
ilicit pe câteva documente oficiale, în numele interesului celor ce se pretind
oameni de cultură în slujba ţării? Care au fost punctele forte ale aşa-ziselor
proiecte culturale şi cine a beneficiat de ele? Cât de transparente sunt astfel
de acţiuni şi în folosul cui? Cred că, în primul rând proiectele culturale
trebuie să urmărească implicarea tuturor segmentelor de public. În funcţie de
natura proiectului, acesta nu trebuie să se îndepărteze de identitatea
naţională sau, mai rău, s-o elimine ca pe un act de necinste sau comportament
ruşinos. Nu există nicăieri în lume, părerea mea, un proiect cultural care, în
structura lui, să nu ţină cont de elementele specifice ale identităţii ţării:
tradiţie, obiceiuri, respectul faţă de talent prin identificarea şi promovarea
lui, dar şi cinstirea înaintaşilor noştri care ne-au oferit posibilitatea de a
ne cunoaşte şi recunoaşte pe plan naţional şi internaţional.
GS:
Există un lucru pe care Gabriel Dragnea îl regretă, cu adevărat, şi pe care ni
l-ar putea împărtăşi şi nouă?
GD: Nu ştiu dacă am regrete faţă de ceva
ce am făcut sau nu. Consider că, indiferent de deciziile luate la un moment
dat, bune sau rele, acestea ajung, într-un final, să ne modeleze
personalitatea, caracterul.
GS:
În România zilelor noastre presa şi mass-media au o prea mare influenţă în
viaţa oamenilor. De multe ori – din punctul meu de vedere – generator de panică
şi dezinformare. Ca publicist, ce crezi că abundă şi, în contrapartidă, ce
lipseşte mass-mediei din România?
GD: Dacă mass-media ar lua în serios
rolul formator cu care se tot laudă, indiferent că vorbim de presa scrisă,
radio sau televiziune nu am mai purta discuţii referitoare la mediocritatea
care abundă, lipsa de ambiţii individuale şi de grup, dar mai ales de lipsa
modelelor şi denigrarea valorilor de referinţă din secolele trecute, ca să nu
mai vorbim de personalităţile mai mult sau mai puţin contemporane nouă. Nu aş
spune că presa este generatoare de panică ci un speculant al oricărei acţiuni
cotidiene menite a-i aduce audienţă, implicit bani. Presa este asemenea
automatului cu fise: introduci moneda sau bancnota şi apeşi pe produsul dorit.
Aşa cum aparatul nu îţi va elibera ciocolată, dacă tu îi vei cere ţigări, aşa
şi presa oferă exact ceea ce i se cere. Această situaţie este discutabilă, e
uşor să arunci vina pe unul sau pe celălalt. Să nu uităm că trăim într-o
societate consumistă şi mai puţin productistă. O televiziune privată nu poate
rezista pe piaţă fără public sau cu un public foarte mic. Presa dezinformează.
Da şi nu. Ca să fim diplomaţi, presa decupează din realitate, porţiunea de
realitate care îi convine pentru a-şi atinge scopurile social-politico-economice.
Aşa cum erau oficioasele în perioada ante şi interbelică. Ce abundă? Ceea ce
vedem cu toţii pe tarabele publice şi la posturile TV: cancanuri, bârfe,
intruziuni în viaţa privată, informaţii privind suprafeţele, orice, numai
lucrurile cu adevărat importante, ale adâncurilor, nu.
GS:
Am constat că mai există temerari, care participă la promovarea României peste
tot, ba chiar şi-au făcut un crez din acest lucru. De exemplu, există site-uri
de promovare a României, aşa cum nu are ministerul de resort. Implicarea face
diferenţa dintre cele două categorii. Acelaşi lucru se poate spune şi despre
cultură. Care ar fi două dintre schimbările pe care le-ai face dacă ai fi,
chiar şi pentru o zi, ministrul culturii.
GD: Există oameni care, într-adevăr se
preocupă cu promovarea frumuseţilor, calităţilor acestei ţări, inclusiv pe plan
cultural. Dar totul este echivalent cu o fotografie realizată artistic de
persoane înzestrate, talentate şi cu un patriotism dezinteresat. Dar nu este de
ajuns. Întrebarea pe care mi-o adresezi este pe cât de pertinentă pe atât de
grea. În primul rând cred că aş demara un concurs de proiecte culturale care să
vizeze întocmai promovarea reală a valorilor României atât în ţară, dar mai
ales în străinătate, pe segmente de activităţi culturale: pictură şi artă
grafică, sculptură, literatură, muzică... Aş realiza parteneriate cu edituri, galerii
de artă, case de discuri de prestigiu din ţările europene şi nu numai, în
vederea editării, promovării lucrărilor premiate în ţară. Aş pune mai mult
accent pe realizările tineretului, organizând tabere de creaţie, work-shop-uri
pentru trierea celor care au un cuvânt de spus şi care ar merita să fie
ajutaţi, dacă ei înşişi nu ar putea prin forţe proprii. Lipseşte sprijinul
real, implicarea efectivă.
GS:
Aşa cum e şi normal, ai multe planuri de viitor. Ai putea să ne împărtăşeşti
câte ceva despre acestea?
GD: În general, da. Dacă ne situăm în
afara spaţiului cultural, fiecare dintre noi mai avem de făcut anumite
modificări: în imobilul în care locuiesc cu familia mea, în comportamentul meu
faţă de cei din jur şi mai ales faţă de mine, dar cel mai important reanaliza
posibilităţilor de a aduce îmbunătăţiri planului de organizare cotidiană. În
plan cultural vreau să public o carte cu interviurile realizate în perioada
2002-2004 cu personalităţi importante din cultura română, o lucrare despre
publicistica lui Panait Istrati, dar şi un al treilea volum de poezie. În
viitorul puţin mai îndepărtat urmăresc realizarea unei monografii, o carte care
să cuprindă scris
ori-epistole ale unui soldat aflat în tranşeele războiului
(acesta este un proiect mai vechi, gândit în mare parte, dar nefinalizat) şi o
carte de poveşti pentru copii. Dar până acolo mai este drum lung...
GS:
Ştiu că ai în lucru o carte de interviuri cu personalităţi. Ai putea să ne spui
în ce stadiu te afli cu acest proiect şi pe când vom avea plăcerea s-o şi
lecturăm?
GD: Proiectul este gata în proporţie de
98%. Dacă totul merge aşa cum am plănuit sper ca în curând – până la jumătatea
anului, cel mai târziu - s-o putem atinge filă cu filă.
GS:
În nebunia asta a vremurilor pe care le trăim, în goana pe care nici noi nu o mai
înţelegem, cum îşi construieşte echilibrul, zilnic, Gabriel Dragnea?
GD: În funcţie de timpul disponibil,
citind online diferite materiale. Prin muzica bună a anilor `70-`80 ascultată la ore târzii în noapte, în
drumul spre serviciu, prin discuţiile purtate destul de des cu bunul meu
prieten Alexandru Ghiţă (Saşa) pe diverse teme, dar în special literare. Un
poet deosebit, cu o poezie realizată în stil clasic, asemănătoare poeziei
secolului al XIX-lea, mai puţin gustată în aceste vremuri, în care calculul şi
analiza profundă, rigoarea şi disciplina nu mai sunt la modă.
GS:
Dacă ar fi să enumeri trei personalităţi culturale, evident, ale momentului,
care ar fi acestea şi de ce? (Bineînţeles, este un punct de vedere şi neapărat
o ierarhie!)
GD: Fără a sta prea mult pe gânduri, îl
clasez pe prima poziţie în topul solicitat pe Dan Puric. Prin concizia,
fluenţa, lipsa de echivoc în exprimarea ideilor profunde. Un om foarte
echilibrat, cel puţin prin atitudinea pe care o afişează şi prin argumentarea
în bătălia dialogului. Octavian Paler. Deşi dispărut dintre noi de câţiva ani,
el continuă să influenţeze comportamentul şi gândirea multora. Va rămâne pentru
multă vreme un reper de modestie, simplitate în atitudine, dar complexitate
prin aplecarea asupra unei teme, în aparenţă banală şi aducerea acesteia la
rang de temă fundamentală.
Podiumul
este alcătuit cu o relativă uşurinţă, potrivit gusturilor personale şi a
gradului de influenţă a acestor personalităţi în conturarea anumitor percepţii
sau întărirea anumitor idei. A se ţine
cont că mi-am ales ca reprezentanţi doar personalităţi din cultura română. La
nivel internaţional e nevoie de mai multe discuţii şi analize. Oricum, încă mai
sunt destui care mai promovează imaginea României în lume prin succese individuale,
dar şi de grup în anumite domenii. Continuând ierarhia am găsit de cuviinţă
să-i clasez pe această poziţie pe maestrul Tudor Gheorghe alături de românul
simplu, etalon al inteligenţei native, chiar pe plan european. Îmi permit să
afirm aceasta, chiar cu riscul de a fi acuzat de patriotism păgubos, poate
chiar irelevent în contextul actual. Tudor Gheorghe este ca vinul vechi,
păstrat decenii de-a rândul în condiţii deosebite, care să îţi ofere la
momentul degustării clipe unice, memorabile.
GS:
Ce părere, sinceră, ai despre proiectul revistei noastre şi despre colaborarea
cu Armonii Culturale?
GD: Aşa cum un copil se bucură nespus
atunci când i se oferă două bomboane preferate, deşi el a cerut doar una, aşa
este bucuria mea la vederea unui proiect reuşit, cu ecouri pozitive la nivel
naţional şi internaţional. Ştiu cât de mare este bucuria şi satisfacţia lui
George Stroia, iniţiator al acestui proiect publicistic şi redacţional, dar mai
ştiu cât de mult se pot bucura acele persoane, acei tineri cărora li s-a oferit
o şansă în plus pentru a demonstra că şi ei pot, că au ceva de spus, mânaţi de
sentimente, experienţe sau de incontestabilul talent care se cere descoperit.
Colaborarea mea cu Revista Armonii Culturale este un prilej de a încerca -
alături de un om care are chemarea necesară pentru a sluji cuvântul –
consolidarea relaţiilor culturale la nivel naţional prin întâlniri şi proiecte
concrete de promovare a creaţiilor autentice.
GS:
Ce ai dori să le transmiţi cititorilor revistei Armonii Culturale?
GD: Să rămână fideli acestei reviste
care nu este decât la începutul unui drum greu, dar cu siguranţă plin de
satisfacţii şi de realizări. Să nu o considere doar o revistă în plus, ci,
odată cu apariţia ei în format tipărit să o privească drept un aliat, un
duhovnic, un prieten care ştie să aprecieze valoarea, talentul, ambiţia şi
efortul pentru desăvârşirea actului creator.
GS:
Gabriel, îţi mulţumim foarte mult că ai participat la şueta noastră, îţi
mulţumesc pentru răspunsurile tale sincere şi tranşante, este o mare bucurie să
stăm de vorbă cu tine. Îţi dorim şi noi, alături de toţi cititorii şi
colaboratorii noştri multă sănătate şi mult succes în tot ceea ce ţi-ai propus
să faci!
GD: Întorcându-vă urările de bine, cu mulţumirile
deloc de complezenţă, am credinţa că eforturile tuturor, dar în special ale
tale, dragă George vor avea ecoul binemeritat, dovedind o dată în plus că se
poate merge mai departe, de acolo de unde mulţi aleg să se oprească.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu