interviu cu romancierul Nicolae Breban
(n. 01 februarie 1934)
Cu toate că a împlinit de curând, pe 1 februarie, vârsta
de 70 de ani, scriitorul Nicolae Breban dovedeşte în continuare putere de muncă
şi ambiţie pe tărâm literar. Chiar el preciza că cel mai mare talent al său a
fost foamea de lectură. Pentru că în copilărie nu se putea lăuda nici măcar cu
o modestă bibliotecă, Nicolae Breban împrumuta cărţi de la prieteni, cu care se
întâlnea şi făceau comentarii la cele citite.
Tot Nicolae
Breban a fost, nu demult, ţinta unor publicaţii care îl acuzau că este un
linguşitor al regimului comunist, dedicând vreo două cărţi soţilor Ceauşescu.
Cu toate acestea, prin vasta sa activitate literară, Nicolae Breban şi-a
câştigat, totuşi, un binemeritat loc în istoria literaturii române.
- Cum v-aţi descrie cei aproape 40 de ani de activitate?
- Ca o perioadă fericită. Răspunsul pare puţin paradoxal
pentru cei care-mi cunosc viaţa, uneori destul de agitată, care pare că se
contrazice cu opera mea, care este destul de unitară şi liniară. Sunt bucuros
că împlinesc aproape patru decenii de activitate profesională. Primul meu
roman, „Francisca”, a apărut în toamna lui `65 şi a avut multe cronici de
succes, punându-mă în linie cu mari scriitori români şi europeni. Poate la
mijloc este şi meritul de a nu mă fi dezis de roman. Încă din tinereţe, am vrut
să devin romancier. Îi admiram pe Ionel Teodoreanu, pe Cezar Petrescu, Liviu
Rebreanu, dar şi pe marii străini, chiar şi pe cei de mâna a doua, a treia,
scriitori cu romane triviale. Am constatat cu încântare că şi pe maestrul meu
Dostoievski îl interesau scriitorii triviali. Ei au un nivel intelectual foarte
scăzut, însă există o pasiune a scrisului şi o tensiune a dramei, pe care,
adeseori, cei de mâna întâi nu o au. Am refuzat să public debutând cu nuvelă,
aşa cum au făcut colegii mei de generaţie Fănuş Neagu, D.R. Popescu şi Sorin
Titel. Chiar dacă un volum de-al meu de nuvele exista în programa de publicare
a unicei, pe-atunci, edituri din România, am renunţat, deoarece se duceau lupte
enorme pentru a reuşi. Au fost doi ani de sărăcie, de nelinişte, de ridicol. Mi-am
asumat acest risc, pentru că nu vroiam să încep ca nuveliştii. Deşi mai toţi
romancierii români au început cariera ca nuvelişti, eu am avut această aroganţă
tinerească să debutez chiar cu un roman. Şi-ntr-adevăr, după primul roman am
mai publicat foarte repede încă două. Aproape în fiecare an câte o carte:
„Absenţa stăpânilor” în 1966, „Animale bolnave” în 1968 etc. Apoi, am lipsit
din ţară un an de zile, am intrat într-o activitate politică, m-am lăsat
înşelat de Ceauşescu – împreună cu alte sute de inşi – şi, dezamăgit puternic
mi-am dat demisia de la Paris, m-am întors în ţară şi am început un alt tip de
roman, o scriitură cu o altă problematică, mai înaltă, considerată abisală,
deşi elemente de abisalitate au existat şi în primele cărţi. Patru romane, care
n-au făcut multă vâlvă decât în sens negativ, ele fiind atacate de presa
literară şi de cea de partid, mai ales romanul „Bunavestire”. Dar mi-au permis
să intru într-o a doua fază stilistică şi psihologică, o fază pe care n-aş fi
bănuit-o nici eu în tinereţe. A urmat o a treia fază în străinătate, în exil şi
apoi, la întoarcerea în ţară, după 1990.
- Ce aţi
învăţat de la viaţă?
- Aproape nimic. Un scriitor învaţă nu din viaţă, ci de
la colegii săi mai mari, mai vechi şi literaţi. Eu am învăţat enorm de la
Stendhal, primul meu maestru, apoi de la Balzac dorinţa sa orgolioasă de a crea
un sistem epic deosebit, pe care l-a reuşit în cele peste 80 de volume, Thomas
Mann, Zola, Dickens, pe care îl citeam de la 14 ani – un Dostoievski englez,
dar fără vârfurile scriitorului rus. Viaţa mi-a folosit ca termen de reper.
Afundat în creaţia marilor scriitori şi în propria literatură, rareori priveam
pe geam şi vedeam cum trec pe stradă un soldat, un preot, o babă, un cămătar, adică
tipologia clasică a romanului şi îmi spuneam că aşa arată ceea ce vreau să fac.
Nu eram îndemnat să-i descriu, ci verificam dacă, unde se întâlneau ei,
corespund, în mare, cu tipologia romanelor mele.
- Aţi fost atacat deseori în presă pentru dedicaţiile
oferite soţilor Ceauşescu. Ce vi s-a reproşat?
- În primul rând nu este admis să se publice dedicaţiile.
Ele sunt o corespondenţă secretă între autor şi cel căruia i se dedică
respectiva carte. Ele trebuie să urmeze regimul acestor scrisori, în care ambii
autori trebuie să fie de acord să apară. Într-o dedicaţie, ca şi-ntr-o
scrisoare poţi să spui lucruri intime, care nu-s făcute să fie publice.
Dedicaţia pentru Ceauşescu, dată pe cartea „Bunavestire”, a fost publicată
iniţial în 1992 de revista „România Mare” şi apoi, după zece ani, un cotidian
n-a făcut decât să repete acelaşi lucru, dar cu extensie de comentarii,
adeseori injurioase. Ce m-a uimit a fost că, un ziar important, cum este
„Adevărul”, a publicat un articol al unui ins necunoscut, care se întreba ce
caut eu în literatura română, făcându-mă în toate felurile. Eu am răspuns,
atunci, că nu întâmplător „Adevărul” stă în aceeaşi clădire a fostei „Casa
Scânteii”. Numai „Scânteia” stalinistă, acel stalinism ticălos şi abject opera
cu asemenea campanii de denigrare a unor scriitori români. Probabil că
„Adevărul” a fost neliniştit că eu intru în politică şi a vrut să mă atace
într-un fel sau altul, dând senzaţia că eu sunt un fals disident, că pe faţă
eram contra lui Ceauşescu, iar pe ascuns îi dădeam asemenea dedicaţii. Cartea
cu pricina a fost singura lucrare îndrăzneaţă din ţară, care a apărut fără
cenzură, deşi manuscrisul avea peste 2.000 de observaţii. Dedicaţia a fost,
ce-i adevărat, puţin excesivă. Rugat fiind, i-am dat şi Elenei Ceauşescu o carte
cu o dedicaţie scrisă în bătaie de joc, folosind eu atunci expresia „această
protectoare a artelor”. Nu mă supără atacurile asupra mea, pentru că Breban
este un scriitor tare şi rezistent, dar sunt uimit şi revoltat de atacurile
contra marilor scriitori români, ca George Călinescu, Eminescu sau Nichita
Stănescu, care ţin de patrimoniu românesc. Nimeni nu pretinde ca Cristian Tudor
Popescu să-l înţeleagă pe Nichita, dar nici să loveşti în vârfuri ale
literaturii române moderne, care ţin de identitatea românească şi de
stabilitatea noastră psihologică.
- Dincolo de toate acestea, vă simţiţi un scriitor
împlinit?
- Da. Mai ales în ultima vreme. Am împlinit de curând 70
de ani şi-i mulţumesc proniei divine că m-a suportat să ajung până la acest
mal. Fiecare deceniu trecut este un mal atins. Tânărul Breban avea nevoie de
timp ca să-şi dezvolte întreaga construcţie romanescă. Noi, cei din nord, avem
nevoie de timp ca să ne dezvoltăm. Eu n-am fost un precoce, în schimb am fost
mereu un ambiţios. Deşi am îmbătrânit, ambiţiile
mele au rămas adolescentine. Vreau totul sau nimic. Am vrut roman psihologic,
de construcţii ample, am vrut o operă, nu doar unul-două romane. Nu am fost şi
nu sunt tentat şi nici fascinat de capodoperă. A fost o perioadă în care mulţi
nu ştiau cum să dea lovitura de graţie printre scriitori, cu o carte scrisă
foarte bine. Pe mine m-a interesat viaţa ca operă şi construcţia unei opere, ca
şi Thomas Mann şi ceilalţi.
- Cu siguranţă că v-aţi făcut un bilanţ al vieţii. Aveţi
ceva să vă reproşaţi?
- Nu doar un bilanţ, ci mai multe. Atât în România, cât
şi în exil, unde am petrecut aproape 25 de ani. A fost un exil, poate mai mult
estetic, dar şi politic, exil pe care unii mi-l refuză. E adevărat că aveam
cetăţenie în R.F.G din 1972, iar traiul meu de la Paris şi publicarea unor
romane acolo a părut mai mult un exil estetic. Îmi reproşez în fiecare zi
foarte multe lucruri, dar mărunte. Mereu facem zeci de greşeli şi le vom face
până la moarte. Din cele mari îmi reproşez un singur lucru. Faptul că m-am
însurat cu o femeie, Maria, lucru pe care nu trebuia să-l fac. Ea a ispăşit
dramatic acest lucru. De la moartea ei se împlinesc trei decenii... Nu eram
potriviţi pentru a fi soţ şi soţie. Cu toate acestea, i-am dedicat Mariei, la
vremea respectivă, cartea „Bunavestire”. Asta este marea eroare a vieţii mele
intime, care m-a cutremurat ani de zile. În rest, într-o vreme mi-am reproşat
că m-am apropiat prea mult de Ceauşescu. Nu aveam nevoie de asta. N-am fost
niciodată membru U.T.M., în schimb am fost mereu dat afară din şcoli şi
facultăţi. Am fost privit ca o oaie neagră, ca un duşman al comunismului ce
eram şi făceam greşeala să o spun pe faţă. De la filosofie am fost exmatriculat
de două ori, pentru că în loc să-i admir pe Lenin şi pe Stalin, îi admiram pe
Schopenhauer şi Nietzsche.
- Care este cea mai mare bucurie a dumneavoastră, acum,
la cei 70 de ani împliniţi?
- Sunt mai multe. În primul rând, că România este liberă
şi că a căzut comunismul. În consecinţă, mă bucur de 14 ani, fără încetare,
lucru esenţial pe care mulţi l-au uitat. Ne-am îngropat în prezent, care
adeseori are forme negative, triviale, duşmănoase, ridicole, chiar groteşti,
dramatice şi există pericolul să piară elementul cel mai preţios al unei
societăţi, care este speranţa. Cred că, până la urmă, speranţa va renaşte în
România.
- Ce-şi doreşte omul Nicolae Breban pentru viitor?
- Mi-aş dori ca lucrurile din literatură să se
normalizeze, cât de cât, să se refacă acea unitate de odinioară; să se
investească mai mult în cultura vie românească. Timp de zece ani, după
revoluţie, au existat lupte fratricide literare, între diverse grupări, lupte
în urma cărora mulţi oameni au avut de suferit. Mi-aş dori să se redeştepte
interesul pentru carte, pentru cartea bună şi televiziunile şi presa în general
să sprijine mai mult fenomenul cultural. În plan personal, îmi doresc să-mi
păstrez sănătatea, în sensul lucidităţii intelectuale. Să fiu lucid şi activ în
meseria mea. Visul meu este să pot lucra până în ultima zi a vieţii.
- Revenind în sectorul literaturii, ce pregătiţi pentru
cititorii, care vă iubesc şi vă apreciază opera?
- Anul
acesta pregătesc trei cărţi. Am terminat în iarnă, la Paris, cel de-al treilea
volum din tetralogia „Ziua şi noaptea”, roman ce poartă titlul „Puterea
nevăzută”, care va apărea cu sprijinul „Uniunii Scriitorilor”. În toamna
acestui an voi publica volumul de comentarii, prin parafrază, pe marginea
maximelor lui Nietzsche, care sunt, de fapt, editorialele mele din ultimii doi
ani din „Contemporanul”. Acest demers al meu vine ca urmare a dorinţei de a
explica unor lectori de-ai mei, dar şi mie însumi, de ce m-a interesat şi
fascinat Nietzsche şi de ce am trăit cu el peste 40 de ani. A treia carte la
care voi lucra-n vara aceasta este volumul al doilea de memorii „Sensul
vieţii”, care va fi publicat tot de „Editura Polirom”.interviu realizat în iunie 2004 în biroul său de la Uniunea Scriitorilor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu