Fie că vorbim despre civilizații sau
cărți, despre orașe sau melodii, chipuri, cetăți sau fluturi putem remarca, nu
foarte atent, că există un destin care plasează totul între granițele
existențelor discutabile. Adică, lumea aceasta vie și, totuși, absentă,
zgomotoasă și, în același timp, tăcută, o lume cu privirile rareori spre cer,
adeseori împăienjenite de neputința de a se desprinde de ceea
ce este tot mai
strălucitor, dar trecător și, în fond, inutil. Aici, în lumea aceasta ghidată,
în genere, doar de nevoile imediate, stimulată să reacționeze în spiritul
consumerist facil, învățată să îngurgiteze fără a mesteca atent ce i se dă,
creatorul de frumos, artistul, nu este decât un rătăcit printre umbre, un verde
pășind încet pe alei frecventate de nonculori care își întorc privirile pentru
a se mira de prezența lui într-o lume cu alte nevoi, gânduri, fapte și
aspirații. Și, la scurt timp, după ce verdele dispare din peisajul monocrom,
uitarea se așterne pe urmele pasului, odinioară viu și frumos.
Întâmplător, am fost prins în jocul destinului care m-a
pus față în față cu volumul de poezii „Flaut
pentru o frumoasă”. Atunci, parcă încercând să-i răspund la întrebarea „Mă mai cunoașteți cumva?” am început să
caut mai multe informații și date biografice despre el. Și-atunci el mi-a
răspuns: „Sunt Ion Apostol Popescu/
Paraclisierul frumuseții/ tuturor toamnelor de pe Someș...”. Născut la 6 martie 1920, în satul Scăueni al
județului Vâlcea, poetul, folcloristul și criticul literar Ion Apostol Popescu
este absolvent al Facultății de Litere si Filosofie din Sibiu (1943-1945) şi
Cluj (1945-1947), profesor de liceu la Gherla (1947-1963), ulterior devenind
cadru didactic la Facultatea de Filologie din Târgu Mureş. Devine doctor în
filologie al Universităţii din Bucureşti (1970) cu teza Ion Pop-Reteganul.
Debutează cu folclor în „Izvoraşul” (1935), iar editorial cu notele sale despre „Literatura ardeleană nouă” (1945), primul lui volum de poezii fiind „Iubiri” (1968), urmat de „Flaut pentru o frumoasă” (1971), „De vorba cu Marco Polo” (1974) și „Trec printre oameni” (1978). Chiar dacă poezia lui devine publică foarte târziu, tipărindu-și versurile abia la vârsta de 48 de ani, lirica lui Ion Apostol Popescu își face loc în paginile multor reviste culturale naționale, cucerindu-le spațiul cu poeme-mărturisire, devenind astfel un loc al confesiunii directe. Mărturie stau și astăzi, iată, versurile sale care îndeamnă la o relectură, în numele acelei iubiri, care deși este cunoscută de la începuturile lumii, ea este diferită și nouă pentru cel ales să-i descopere sensurile, emoția și lacrima: „Nicicând nu te-am iubit, frumoaso, mai altfel/ Ca-n ceasul amintirii cu toamne devastate;/ Prin trup îți lunecau păduri incendiate/ În care căutai un vis sau un inel.// Prin oase ne treceau lichidele lumini/ Și-atunci aș fi voit din palmele-ți de var/ Să mușc ca dintr-un fruct mirific și stelar, -/ Părându-ne într-una mai singuri, mai străini.// Aș fi-ncercat să-ți caut un simbol/ În păsările lunii, și-am vrut să ți le-adun./ Vechi ferigi de-așteptare crescură-apoi nebun/ În sufletu-mi însingurat și gol.” (Evocări târzii).
Debutează cu folclor în „Izvoraşul” (1935), iar editorial cu notele sale despre „Literatura ardeleană nouă” (1945), primul lui volum de poezii fiind „Iubiri” (1968), urmat de „Flaut pentru o frumoasă” (1971), „De vorba cu Marco Polo” (1974) și „Trec printre oameni” (1978). Chiar dacă poezia lui devine publică foarte târziu, tipărindu-și versurile abia la vârsta de 48 de ani, lirica lui Ion Apostol Popescu își face loc în paginile multor reviste culturale naționale, cucerindu-le spațiul cu poeme-mărturisire, devenind astfel un loc al confesiunii directe. Mărturie stau și astăzi, iată, versurile sale care îndeamnă la o relectură, în numele acelei iubiri, care deși este cunoscută de la începuturile lumii, ea este diferită și nouă pentru cel ales să-i descopere sensurile, emoția și lacrima: „Nicicând nu te-am iubit, frumoaso, mai altfel/ Ca-n ceasul amintirii cu toamne devastate;/ Prin trup îți lunecau păduri incendiate/ În care căutai un vis sau un inel.// Prin oase ne treceau lichidele lumini/ Și-atunci aș fi voit din palmele-ți de var/ Să mușc ca dintr-un fruct mirific și stelar, -/ Părându-ne într-una mai singuri, mai străini.// Aș fi-ncercat să-ți caut un simbol/ În păsările lunii, și-am vrut să ți le-adun./ Vechi ferigi de-așteptare crescură-apoi nebun/ În sufletu-mi însingurat și gol.” (Evocări târzii).
La această oră, a
scrierii acestor note, mă refer strict la poemele cuprinse în volumul „Flaut pentru o frumoasă”, apărut în
1971 la Editura Cartea Românească și îmi este greu să mă opresc la anumite
versuri, că altele mă iscodesc și mă îmbrățișează, cerând, parcă, o revenire în
pagini de revistă sau într-un volum nou care să amintească tuturora că poezia
lui Ion Apostol Popescu este mult prea vie și nu merită să fie lăsată în praf
atât de devreme: „Ca-ntr-o caldă odaie
atunci ne-am văzut/ În inima ta ne-ncepută și clară./ Din ea am privit mereu
neștiut/ La timpul din noi și din plopii de-afară// Ce forme frumoase în inima
ta/ Nervurile-acelei toamne-și lăsară!/ Prin noi, undeva, un istm lâncezea/ Și
foșnete-n galben ne inundară.// Prin fine ferestre din inima ta/ Intrase-o
lumină plăcută și plană/ și-ntr-una spre tine festiv arăta/ Cireșul din poartă
aprins ca o rană.// Ci toamna de-acum își mângâie-n brazi/ Conturul pe care
prin noi și-l căta./ Numai eu mă mai caut și azi/ Ca-ntr-o albă odaie în inima
ta!” (Ceas liric).
Completând parțial activitatea
literar-publicistică a lui Ion Apostol Popescu trebuie să amintim lucrări
precum „Ion Pop Reteganul: viața și
activitatea”, „Basme armenești din
Transilvania”, „Arta icoanelor pe
sticlă de la Nicula”, „Studii de
folclor și artă populară” sau „Orații
de nuntă”. Deoarece am amintit de Nicula trebuie să precizez că poetul
Apostol Popescu a fost înmormântat în apropierea Mănăstirii Nicula, la vârsta
de numai 64 de ani, avându-l alături pe binecunoscutul poet religios Ioan
Alexandru.
Și, pentru că este unul dintre poeții
care merită să fie lăsat să își prezinte versurile într-una dintre vitrinele
prezentului continuu, îl voi întreba mereu: Cine ești dumneata, domnule Ion
Apostol Popescu? Și, dorind să îmi sculptez tot mai adânc în memorie o
certitudine, îl voi asculta cu mare atenție și emoție de fiecare dată când îmi
va spune că este „Paraclisierul
frumuseții/ tuturor toamnelor de pe Someș...”.
un material semnat de Gabriel Dragnea pentru rubrica
Pretexte a revistei Sud (nov-dec 2020)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu