Tot mai
rar, omul urbei, prins între zidurile propriilor gânduri, frământări și
neputințe nu mai îndrăznește să meargă din ușă în ușă pentru a vesti în modul
cel mai frumos și creștinește Nașterea Domnului. Altele sunt prioritățile și
poate că simpla prezență la ușa vecinului generează acel sentiment de
ridiculozitate, de poziționare greșită în raport cu satisfacerea nevoilor de
bază. Puține mai sunt locurile unde colindul se manifestă între parantezele momentelor
tradiționale creștine.
Totul se simplifică, începând cu rugăciunea de seară și un semn al crucii croșetat în fugă pe pieptul obosit și până la datoria de a transmite mai departe copiilor noștri ștafeta unor obiceiuri și tradiții românești importante. Ele pierd tot mai mult teren în fața manifestărilor și sărbătorilor occidentale, îmbrățișate rapid ca-ntr-un gest reflex și asimilate fără prea mare discernământ în numele unei globalizări care tulbură conștiențe minore. Ne vor rămâne palide amintiri pe buzele bătrânilor și zeci de cufere cu nume și cărți, înregistrări audio și reviste, toate arhivate cu grijă într-un loc unde majoritatea nu va știi să caute.
Totul se simplifică, începând cu rugăciunea de seară și un semn al crucii croșetat în fugă pe pieptul obosit și până la datoria de a transmite mai departe copiilor noștri ștafeta unor obiceiuri și tradiții românești importante. Ele pierd tot mai mult teren în fața manifestărilor și sărbătorilor occidentale, îmbrățișate rapid ca-ntr-un gest reflex și asimilate fără prea mare discernământ în numele unei globalizări care tulbură conștiențe minore. Ne vor rămâne palide amintiri pe buzele bătrânilor și zeci de cufere cu nume și cărți, înregistrări audio și reviste, toate arhivate cu grijă într-un loc unde majoritatea nu va știi să caute.
Un poet dintre aceia despre care se va vorbi prea puțin sau chiar deloc
este și Costache Ioanid, un poet creștin născut în 1912 în Comăndăreștii
Bucovinei de Nord. După terminarea în 1934 a Academiei de Artă Dramatică
proaspătul absolvent deschide o primă expoziție de sculptură caricaturală, ca
mai apoi, în decurs de 18 ani să mai deschidă încă șapte expoziții la Iași și
la București. Se pare că, în 1940, citind în parc dintr-o Biblie este observat
de rude apropiate celebrului pastor Richard Wurmbrand, care îl invită pe Ioanid
la Biserica Lutherană. Acesta este începutul noii vieți în Hristos, ceea ce îl
determină să scrie primele poezii creștine. În anii care au urmat, deoarece a
refuzat să scrie în favoarea regimului comunist, Costache Ioanid este anchetat
de mai multe ori fără a se dezice de credința sa. În timp devine unul dintre
cei mai importanți poeți creștini alături de Traian Dorz sau Constantin Goran.
Drept exemplu de poezie creștină scrisă de Ioanid am ales versurile poemului „Domn,
Domn să-nălţăm!” pe care o redau aici integral: „Am pornit să colindăm,/ pe la
geamuri să cântăm,/ să cântăm cu bucurie, îngerii cu noi să fie!/ Am pornit să
dăm de veste/ c-a venit un Prunc în iesle./ A venit pe iarbă rece/ ca pe oameni
să-i încerce.// A venit pe sub şindrilă/ ca să vadă cui i-e milă./ A venit pe
buruiană/ ca să vadă cine-L cheamă.// Cine-L cheamă în ogradă/ capătă în toate
roadă./ Cine-L cheamă în pridvor/ capătă un Salvator.// Cine-L ia cu el în
casă/ are-o viaţă luminoasă./ Cine-L ia la el în piept/ are-un cuget
înţelept.// La poarta Sionului/ sta-va Fiul omului,/ să primească fericit/ pe
cei care L-au primit.// Să ne-mbrace-n haine noi/ cum L-am îmbrăcat şi noi/ Să
ne-mbrace-n strai curat/ cum şi noi L-am îmbrăcat.// Să ne ia cu El în casă/
cum şi noi L-am pus la masă./ Să ne dăruie bucate/ cum şi noi I-am dat de
toate.// Floricică de sulfină,/ să ne dea Isus lumină,/ să ne scrie-n cartea
Lui/ cu pecetea Mielului!// Mielul cel din Betleem/ să ne facă să veghem!/
Mielul cel de pe calvar/ să ne dea Edenu-n dar!”
Decembrie nu este doar luna cu o simbolistică aparte pentru creștinătate, dar este și momentul în care geminidele creează o imagine deosebită. În căderea lor, cerul pare plin de săgeți trase din înalt spre o lume care nu se cutremură și nu se lasă impresionată. Astfel putem vorbi despre naștere și moarte într-un spectacol grandios al universului. Un univers care și-a primit marii creatori cu brațele deschise, chemându-i să devină un întreg cu spațiul care i-a inspirat și hăruit. Printre aceia care au fost chemați să bucure cerul în decembrie se numără Ion Creangă, Nicolae Labiș, Nichita Stănescu, Constantin Noica, Dinu Lipatti, Petre Țuțea, Marin Sorescu, Spiru Haret sau I.A.Brătescu-Voinești.
Așadar, un recviem
pentru cei care au devenit stele și un colind care ne vestește cea mai frumoasă
naștere sub steaua creștinătății.
Decembrie nu este doar luna cu o simbolistică aparte pentru creștinătate, dar este și momentul în care geminidele creează o imagine deosebită. În căderea lor, cerul pare plin de săgeți trase din înalt spre o lume care nu se cutremură și nu se lasă impresionată. Astfel putem vorbi despre naștere și moarte într-un spectacol grandios al universului. Un univers care și-a primit marii creatori cu brațele deschise, chemându-i să devină un întreg cu spațiul care i-a inspirat și hăruit. Printre aceia care au fost chemați să bucure cerul în decembrie se numără Ion Creangă, Nicolae Labiș, Nichita Stănescu, Constantin Noica, Dinu Lipatti, Petre Țuțea, Marin Sorescu, Spiru Haret sau I.A.Brătescu-Voinești.
material semnat de Gabriel Dragnea și publicat în revista SUD (nr. 11-12,
nov-dec 2022)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu