interviu
cu fotoreporterul Vasile Blendea
(n.
1937 – d.17 noiembrie 2005)
Născut în 1937 la
Peştişani, judeţul Gorj, Vasile Blendea a urmat cursurile liceului la Târgu
Jiu, iar apoi, la Bucureşti, absolvind în 1967, “Facultatea de Limba şi
Literatura Română a Universităţii Bucureşti”.
Cu un aparat de
fotografiat simplu, neperformant, de amator, a reuşit să-şi cultive intens
pasiunea pentru fotografie, realizând numeroase instantanee care l-au făcut
să-şi dorească mai mult.
Astfel că uşor, cu
trecerea timpului, a reuşit cu talentul înnăscut şi cu simţul umorului care nu
l-a părăsit nicio clipă de-a lungul întregii sale vieţi să devină fotograful
preferat al multora dintre scriitorii foarte importanţi ai literaturii române: Tudor
Arghezi, Zaharia Stancu, Nichita Stănescu, Marin Preda, Geo Bogza, Fănuş Neagu,
Adrian Păunescu, Demostene Botez, Ana Blandiana.
A strâns mii de
imagini pe hârtie fotografică, publicate în mai toate revistele literare precum
„România Literară”, „Luceafărul”, „Flacăra”, „Manuscriptum”, „Tribuna”, „Vatra”,
„Ramuri”, „Secolul XX”, „Contemporanul”, „Vatra Românească”.
-
Maestre Vasile Blendea, încercaţi să faceţi o mică descriere a activităţii
dumneavoastră.
- E foarte greu să fac o
proiecţie clară a activităţii mele, să mă încadrez în ceva anume, care să
cuprindă, efectiv, tot ceea ce fac. Eu sunt un fel de spiriduş, dacă pot să
spun aşa. Nici vârsta nu îmi mai permite să galopez atât de des şi atât de
departe. Dar sunt precum calul năzdrăvan – îmi cer scuze că fac această
metaforă sau comparaţie – care, în tinereţe a galopat pe toate paralelele şi
meridianele geografice, nu-l poţi ţine în frâu nici la bătrâneţe. Ca-n basme.
Cred că am făcut nişte lucruri minunate. În primul rând am fost un fel de
om-orchestră, am făcut şi fotografie şi film pentru că am acest microb intrat
în sânge, de când am călătorit pe urmele lui Eminescu. Frumoasa călătorie
despre care noi doi am mai discutat, Bucureşti-Chişinău-Odessa-Varşovia-Cracovia-Praga-Berlin
care s-a încheiat cu un rezultat foarte frumos: cele două volume “Pe urmele lui
Eminescu – Paşii poetului”. Mărturisesc sincer că m-am bucurat şi mă bucur în
continuare de foarte multă stimă din partea celor care apreciază un act
cultural de valoare. De exemplu, am fost solicitat să deschid o expoziţie la
Belgrad, în luna mai anul acesta (anul
2004, n.a) la Alba-Iulia – în cadrul festivalului dedicat lui Lucian Blaga
sau la Iaşi, unde am fost invitat la Salonul de Carte. Deci, sunt alergător de
cursă lungă. Nu simt povara anilor, atâta timp cât dorinţa mea cea mare este să
mai prind şi ziua de mâine cu nişte evenimente, în cadrul cărora să mă bucur că
particip.
-Aţi
fost şi fotoreporter al Radioului şi Televiziunii Naţionale.
- Da, peste 30 de ani am slujit
şi Radioul şi Televiziunea şi, cu toate astea, nu că nu mă mai recunosc, dar
sunt total dezinteresate. Am plecat cu acea amărăciune pe care nu mi-aş fi
imaginat-o vreodată. Aş fi vrut să donez instituţiei toată truda mea de-o
viaţă, pelicule, fotografii. Foarte puţini au apreciat munca mea, după ce am
ieşit la pensie.
- Din
invidie, răutate...
- Nu cred. Dar, după ce ieşi la
pensie, nimic nu mai contează. Omul este băgat în seamă cât este bun de muncă.
După aceea se uită totul. Însă nu m-am oprit aici. Eu mi-am văzut de treburile
mele. După ce am ieşit la pensie am fost liber ca pasărea cerului şi am
colaborat cu multe instituţii, ocupându-mă de expoziţii. De exemplu, am avut
expoziţii la evenimente ce au sărbătorit Anul 2000 – Anul Eminescu, Anul 2001 –
Brâncuşi, cu lucrări la Veneţia, Canada şi Roma, care au avut mare succes.
- Şi
cum vă descurcaţi? Ştiu că nu beneficiaţi de o pensie care să vă permită acte
de caritate.
- Dacă vreau să fac un album cu
diapozitive înseamnă pensia mea pe o lună. Materialele sunt cumplit de scumpe,
nu te poţi apropia de ele. Se întâmplă să ţi se propună o colaborare şi eşti
plătit după o lună sau două. E trist că noi nu ştim să promovăm cultura. Suntem
la pământ. Cei care reprezintă ţara în străinătate nu fac absolut nimic. La
Veneţia am avut succes datorită unor oameni care m-au chemat şi au ştiut să-şi
înnobileze evenimentul. Dar, în general, fiecare îşi urmăreşte interesele
personale.
- Ce
impact au toate aceste neajunsuri sau neîmpliniri asupra dumneavoastră?
- Unul enorm. Lipsa de hrană nu
ucide, dar lipsa de responsabilitate, când e vorba de cultură, ucide. Nu ucide
un om, un personaj, ucide tradiţia. Ca exemplu, câte emisiuni culturale există
la televizor – care are un impact foarte mare social – şi la ce oră sunt date,
în măsura în care reuşeşti, totuşi să găseşti vreuna de valoare? Ce promovăm
noi şi pe cine?
- Cum
aţi descrie concurenţa în acest domeniu?
- Noi, ca fotoreporteri nu avem
cum să ne duşmănim. Suntem atât de puţini...şi noi nu plagiem ca literaţii. Noi
ne completăm unul pe celălalt. Chiar dacă suntem mai mulţi fotoreporteri la un
eveniment şi facem aceeaşi fotografie, dacă le compari nu seamănă. Sunt
unghiuri diferite, imaginile nu se suprapun, ele se completează. Era, acum
mulţi ani, trăieşte şi acum, un fotoreporter pe la “Scânteia Tineretului” şi
mai apoi la Uniunea Scriitorilor, Ion Cucu. Ne-am împăcat foarte bine şi nu
ne-am creat probleme pentru că nu aveam ce împărţi. Eu eram fotoreporter al
Radiodifuziunii Române şi am avut şansa să cunosc personalităţi din toate
categoriile artistice. Şi cu fiecare dintre aceştia am încercat să surprind
clipa. Este o vorbă a lui Goethe, care îmi place foarte mult: “Clipă, întârzie
puţin, eşti atât de frumoasă!” A opri clipa într-o fracţiune de secundă,
înseamnă mult. Trebuie să-i surprinzi starea omului sau a scriitorului, încât,
dacă-i citeşti o parte din operă să-l poţi suprapune pe ea.
-
Există posibilitatea ca autorul să fie recunoscut după fotografiile pe care le
realizează?
- Vine cineva la mine într-o zi
şi mă felicită pentru o fotografie publicată într-o revistă literară. Era vorba
despre o fotografie a lui Geo Bogza. Şi-l întreb de unde ştie că este făcută de
mine, deoarece nu era semnată. El îmi răspunde: “Păi, îţi cunosc stilul”. În
literatură, în pictură, în arta plastică, fiecare are o anumită orientare,
stilul lui. Dacă şi în fotografie e vorba să ţi se recunoască stilul, fără
semnătură…momentul ăla m-a făcut să cred că ceea ce fac este, totuşi, ceva
deosebit. Nimeni nu poate să-mi reproşeze că am făcut compromisuri în
fotografie. Am fost foarte decent şi în acelaşi timp, mi-au plăcut provocările.
Am avut talentul ăsta de a-i provoca pe ceilalţi să facă aşa cum vroiam eu.
Pentru că, orice aparat de fimat sau fotografiat este îndreptat spre tine ştii
că trebuie să-ţi controlezi cuvintele şi atitudinea, de aceea este necesară o
încercare de exteriorizare, pentru a ieşi ceva natural. Iar tu, ca autor,
trebuie să-ţi gândeşti şi să-ţi filtrezi imaginile pentru că, odată apărute, te
reprezintă. Prin tot ce am publicat şi felul de a mă apropia de marile
personalităţi cred că am fost unic. Nu am fost criticat, nici măcar un cuvânt,
prin care să-mi reproşeze cineva că am făcut cuiva fotografii care să îl
compromită. Am făcut fotografii de excepţie.
-
Povestiţi, pentru cei care nu ştiu, întâmplarea cu Geo Bogza suit în copac.
- Da, am făcut mare vâlvă cu
poza asta. Chiar Eugen Barbu a vrut să mi-o cumpere cu 1700 de lei, iar eu luam
cam 18 lei pe fotografie. Dar, a fost voinţa lui Geo Bogza să mă sui eu în
copac şi să-l fotografiez de sus şi pe urmă, am inversat rolurile. I-am spus:
“Maestre, în cazul ăsta, păcat că nu vă puteţi sui dumneavoastră în copac, să
vedeţi ce fotografie o să iasă! Cu ideea dumneavoastră şi obiectivul meu de la
aparat am face o fotografie demnă de istoria literaturii”. Apoi Bogza zice:
“Păi, cum, domnule să nu mă urc?! Ce, par eu atât de ramolit?!” Şi Geo Bogza
avea atunci aproape 75 de ani. Astfel că, atunci când trebuia publicată o
fotografie, Geo Bogza nu vroia decât dintre acelea realizate de Blendea.
- Aţi
reuşit cu mult simţ al umorului şi, în general, prin felul de a fi să vi-i
apropiaţi pe unii dintre cei mai importanţi scriitori ai literaturii române…
- Dacă aş scoate un album sau o
carte cu personalităţile lângă care am stat…aş publica fotografii cu Tudor
Arghezi, Zaharia Stancu, Nichita Stănescu, Marin Preda, Al Philippide,
Demostene Botez…Am sute de mii de fotografii. Am ştiut să mă apropii de aceşti
mari oameni, mai ales cu felul meu de a fi, având şi darul imitaţiei. Când ne
întâlneam cu diferite ocazii, la anumite evenimente, îi imitam pe George
Călinescu, Adrian Păunescu, Tomazian, Amza Pellea, Dem Rădulescu, Birlic, Toma
Caragiu şi, mai uşurel, mai pe ascuns, pe Nicolae Ceauşescu.
- Am
aflat cum l-aţi suit pe Bogza în copac, dar cum suna acea urare acvatică pe
care i-aţi spus-o cu ocazia uneia dintre aniversări?
- „Maestre, daţi-mi voie să vă
fac o urare acvatică!“ „Acvatică, se miră Bogza. Cum vine asta?“. „Păi simplu”,
îi răspund, „vă urez un ocean de sănătate, un fluviu de bucurie şi un râu de
bogăţie!“. Bogza m-a privit puţin amărât şi mi-a rãspuns: „E, domnule Blendea,
cu oceanul ăsta de sănătate e mai greu. Aşa cum sunt eu acuma, cam şubred şi
cam bolnav, m-aş mulţumi şi c-o băltoacă”.
- Acum
aveţi 67 de ani, din care, peste 30 de ani de profesionalism şi dăruire.
- Mă gândesc să-mi dea Dumnezeu
zile să valorific măcar un sfert din tot ce am eu tras pe peliculă. Am sute de
mii de imagini. Mi-ar mai trebui încă o viaţă să valorific ce am făcut în
atâţia ani.
Vasile Blendea, un om de cultură de excepție, un prieten de mare caracter și un fotograf cu mare bun simț și cunoaștere.
RăspundețiȘtergere